Clouddiensten: zonneschijn met kans op bui

08-05-2012 - P.M. Rol
Clouddiensten; u kunt er bijna niet meer omheen. Maar wat bedoelt men eigenlijk met een ‘dienstwolk’? In dit artikel leg ik de focus op ‘Software as a Service’ en komen de belangrijkste aandachtspunten voor uw bedrijf aan bod. Zo weet u of u gerust naar buiten kan of toch beter binnen kunt blijven. Voor u het weet heeft u immers een nat pak.

In de wolken?

Een clouddienst stelt via het internet hardware, software of data beschikbaar. De cloud of wolk staat hier voor de ‘verzameling computers’ die we het internet noemen. De dienstverlener beheert dan de software en/of hardware die nodig is voor de dienst.

Software als een Service

Wellicht wist u het nog niet, maar u maakt al gebruik van clouddiensten. Denk bijvoorbeeld aan LinkedIn, Twitter, Google Addwords of Dropbox. Zelfs uw zoekmachine en online bankieren zijn clouddiensten.

Deze diensten zijn allemaal toegankelijk via het internet. U hoeft vaak niets te installeren om er gebruik van te maken en met een webbrowser heeft u binnen enkele tellen toegang.

De Engelse afkorting SAAS staat voor ‘Software as a service’. Software als een service betekent dat software volledig wordt beheert door de aanbieder van deze service. Een nadeel is dat u als gebruiker meestal niets kunt veranderen aan de software zelf.

Clouddiensten zijn te onderscheiden in drie lagen:

LaagBetekenisOmschrijving
SAASSoftware as a ServiceSoftware volledig beheert door de aanbieder van de dienst.
PAASPlatform as a ServiceZelf software beheren binnen de grenzen die de aanbieder stelt.
IAASInfrastructure as a ServiceHardware zoals servers, opslagruimte en netwerken zijn beschikbaar via de cloud.

Kostenbesparing

Een grote prikkel om over te stappen naar een clouddienst is de kostenbesparing. Zo zijn privé-gebruikers wat dit betreft zelfs verwend; ze betalen meestal niets. Het gebrek aan abonnementsgelden wordt dan gecompenseerd door reclame of de betalende gebruikers.

Zakelijke gebruikers betalen meestal een klein bedrag en werken vervolgens reclamevrij. Er is geen investering meer nodig voor een lokale server of IT-afdeling. Het is simpelweg een keuze maken voor het juiste abonnement.

Overal toegang

Een ander voordeel is de toegankelijk. Met een internetverbinding kunt u overal en op elk moment bij uw gegevens komen. Zo kunt u op het kantoor de laatste hand leggen aan een presentatie, onderweg het document doorlezen en bij de klant de presentatie tonen.

Zonder cloudoplossing was u wellicht de usb-stick kwijtgeraakt of had u op drie apparaten op zijn minst vier verschillende versies staan.

Valkuilen in de cloud

Allereerst is daar de controle of beter -het gebrek- aan controle. Zo kan het zijn dat een bepaalde functionaliteit van de één op de andere dag verdwijnt. Bij reguliere software kunt u een nieuwe versie in elk geval nog testen.

Het werken in de cloud heeft wellicht juridische gevolgen voor uw bedrijf. Zo moet u er om denken dat het in het algemeen verboden is om persoonsgegevens buiten de EU te verwerken. Een uitzondering geldt voor bedrijven die gecertificeerd zijn door Safe Harbor, een organisatie die Amerikaanse bedrijven certificeert.

Kies daarom in elk geval voor een aanbieder die zich conformeert aan onze wetgeving, als u van plan bent om persoonsgegevens in de cloud te plaatsen.

Beveiliging en back-up

Cloudproviders behoren hun beveiliging en back-up strategie goed te regelen. Dit is bittere noodzaak, omdat de informatiewolk een grote aantrekkingskracht uitoefent op internetcriminelen.

Helaas gaat het weleens mis. De afgelopen tijd stond het nieuws bol van allerlei gegevens die op straat kwamen te liggen dankzij beveiligingsproblemen. Denk bijvoorbeeld aan KPN, Diginotar en zeer recent Hummannet.

Het is handig dat er automatisch back-ups worden gemaakt van uw gegevens door de dienstverlener. Blijf echter kritisch en bekijk de back-up procedures zorgvuldig. Hoe vaak wordt er een back-up gemaakt en waar wordt deze opgeslagen? In 2011 ging het mis met de crash van Amazon’s cloud met als meest ernstige gevolg het verlies van gegevens en websites.

Het blijft verstandig om waardevolle gegevens buiten de cloud te bewaren. Als u dat niet kunt of wilt, zorg dan in elk geval voor goede beveiliging (versleuteling) en regelmatige back-ups.

Onbereikbare gegevens

Het klinkt veelbelovend als er een beschikbaarheid van 99,9% wordt beloofd. Maar is het voor uw bedrijf acceptabel als u meer dan 8 uur per jaar geen toegang heeft tot uw gegevens? Wie draait er in dat geval op voor de geleden schade?

Conclusie

De marketingmachine draait overuren en probeert u te overtuigen van het nut en de noodzaak van clouddiensten. Als het aan hen ligt, werkt uw bedrijf binnenkort volledig in de cloud.

Er zijn inderdaad al vele nuttige en goedkope clouddiensten te vinden op het internet. Dit artikel is geschreven in Google Docs (onderdeel van Google Apps) en dat beviel onverwacht goed. Het is gemakkelijk en voor de prijs hoeft u het niet te laten.

Toch ben ik voorlopig nog niet van plan om mijn kernactiveiten te verplaatsen naar de cloud. Gebrek aan controle, juridische aspecten, beveiliging en back-up houden mij nog even binnen. De bewolking is nog te dreigend en ik word liever niet nat.

Het reactieformulier is uitgeschakeld.