Is twitter zinvol voor mijn bedrijf?

07-09-2010 - P.M. Rol
Regelmatig proberen enthousiaste twitteraars me te overtuigen. "De snelste manier om te communiceren" en "iedereen ziet direct wat je bezig houdt". Twitter is inmiddels voorbij de hype en ik wilde weten of het geschikt was voor mijn bedrijf.

Wat is Twitter?

Met Twitter plaatst u tweets direct op het internet. In 140 tekens schrijft u met computer of mobiele telefoon wat u wilt delen met uw doelgroep. De verzonden tweets verschijnen direct op uw twitterpagina en tevens op de pagina van uw mensen die interesse hebben in uw berichten. Daarnaast zijn deze berichten ook te vinden met twitter search.

Nieuws verspreiden

Twitter is een manier om razendsnel nieuws te verspreiden. Een geplaatst bericht wordt getoond aan al uw volgers en aan iedereen die zoekt op het onderwerp van uw bericht. Als een nieuwtje interessant genoeg is voor andere twitteraars, dan is er een kans dat uw bericht wordt herhaald door anderen, het zogenaamde retweeten. Zo is het goed mogelijk dat een opzienbarend stukje nieuws met een sneeuwbaleffect wordt verspreid.

Directe communicatie

Hoewel ze ook nieuws verspreiden via Twitter, zijn de Rabobank en KLM twee voorbeelden van bedrijven die Twitter hoofdzakelijk voor directe communicatie gebruiken. Vragen worden snel beantwoord en problemen netjes opgelost. Deze bedrijven hebben ingezien dat Twitter communicatie goedkoop en bijzonder efficiënt maakt. De communicatie wordt immers door de beperking van 140 tekens ontdaan van alle poespas; alleen de boodschap blijft staan.

Positief imago

Door de snelle en directe communicatie helpt u allereerst uw klant. Het bijkomende voordeel is dat u tegelijkertijd werkt aan het imago van uw bedrijf. Mogelijke en bestaande klanten lezen uw reacties en vormen zo een beeld van uw bedrijf of product. Met een goed en consequent beleid, kunt u uw reputatie positief beïnvloeden.

Productverbetering of productvernieuwing

Zoek eens naar uw product op Twitter. Wellicht komt u zo een probleem tegen, waarvan u zich niet bewust was. Los het op en verbeter zo uw product. Sommige klanten geven aan wat ze willen of missen in het product. Maak gebruik van deze informatie en genereer zo meer omzet.

Vergeet vooral niet om zelf te volgen. Lees wat er speelt bij uw belangrijkste klanten en speel daar op in. Houdt uzelf op de hoogte van recente ontwikkelingen bij de concurrent en wees ze te slim af.

Zakelijke klanten

Indien uw bedrijf hoofdzakelijk zakelijke klanten bedient, dan kunt u uw tijd waarschijnlijk beter besteden. Het gros van uw klantenkring heeft geen account op Twitter of maakt daar nog weinig gebruik van. Neem liever de tijd om uw klant te bezoeken of even te bellen, dat zullen ze zeker op prijs stellen.

Als u bang bent dat u de boot zult missen, zorg er dan voor dat u het Twitter-account van uw bedrijf claimt. Registreer uw bedrijfsnaam op https://twitter.com/signup en verzeker uzelf van een 'bootticket'.

Beperkte communicatie

De kracht van twitter is tegelijkertijd haar achillespees. De beperking van 140 tekens tekens maakt het lastig om een uitgebreide nieuwsbericht samen te vatten en ook nog ruimte over te houden voor een koppeling naar het daadwerkelijke bericht.

Soms zijn andere communicatiemiddelen gewoonweg beter. Het oplossen van een complex probleem of het beantwoorden van een uitgebreide vraag zal via Twitter teveel moeite kosten. Een telefoongesprek of een afspraak met een klant scheelt een hoop frustratie en verspilde moeite.

Overbodige informatie

Maak niet de fout die sommige ondernemers of kleine bedrijven maken met Twitter. In het begin doen ze het goed en plaatsen ze vooral nuttige informatie voor hun klanten.

Helaas vergeten ze na verloop van tijd hun doelgroep en gaan ze over van alles en nog wat schrijven. Zo heb ik berichten gelezen over een lekker kopje koffie in Leeuwarden, de spannende film van gisteravond en dat de file wel erg lang duurt. Maak niet dezelfde fouten en tweet alleen wat nuttig is voor uw doelgroep.

Conclusie

Er is geen eenduidig antwoord te geven op de vraag of twitter zinvol is voor uw bedrijf. Dit hangt af van uw klanten, uw doel en de grootte van uw bedrijf.

Heeft u een groot bedrijf en bestaat uw doelgroep hoofdzakelijk uit particulieren? Twitter is dan een goedkope manier om te communiceren met uw klanten. U heeft een krachtig gereedschap in handen voor reputatiemanagement en u krijgt ideeën voor betere of nieuwe producten.

Het nut voor kleine bedrijven en zelfstandigen is twijfelachtig, vooral als u zakelijke klanten bedient. Uw klanten gebruiken Twitter niet tot weinig. Daarnaast is het persoonlijke contact één van uw kwaliteiten en Twitter kan dat nimmer vervangen.

Het reactieformulier is uitgeschakeld.